• DOLAR 32.543
  • EURO 34.771
  • ALTIN 2489.615
  • ...
Medya aracılığıyla bal satışına sıkı takip
Google News'te Doğruhaber'e abone olun. 

Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı tarafından 2003 yılında destekleme kapsamına alınan arıcılık faaliyetlerinde kovan sayısı ve bal üretimi her yıl artmaya devam ediyor.  2003 yılında ülke genelinde 4 milyon 288 bin arılı kovan ile 70 bin ton bal üretimi yapılırken bakanlık politikalarının da etkisiyle bu rakam 2014 yılında 7 milyon arılı kovan ile 102 bin ton bala ulaştı. Yıllar itibarıyla 2012 yılında 89 bin ton olan bal üretimi, 2013`te 95 bin ton, 2014 yılında da yüzde 8,2 artışla 102 bin tona yükseldi.

Bal üretiminde dünyada Çin`den sonra ikinci sırada yer alan Türkiye, Avrupa Birliği ülkeleri arasında birinci sırada yer alıyor. Dünya bal üretiminde Türkiye`yi sırasıyla Arjantin, Ukrayna ve ABD izliyor. 

İç tüketimde ihtiyacını karşılayabilecek yeterlilikte olan Türkiye, 2014 yılında yaklaşık 5 bin ton bal ihraç etti. İhracat yapılan ülkelerin başında Almanya, ABD, Ürdün, Macaristan, Irak, Suudi Arabistan, Avusturya, KKTC, Belçika ve İspanya geliyor.

Bal ve ürünlerine özel denetim

Tüketicinin sağlıklı bal tüketebilmesi ve sahteciliği önlemek amacıyla Gıda ve Kontrol Genel Müdürlüğü tarafından ülke genelinde özel bal denetim programları oluşturuldu. Bu amaçla ülke genelinde son 3 yıl içinde bal ve arıcılık ürünleri ile ilgili 6 bin 160 adet denetim yapılmış olup, 578 adedi işletmeye hijyen kurallarına uygunsuzluk, kayıt dışılık vb nedenlerle idari yaptırım uygulandı. Ayrıca bu denetimlerde alınan 4 bin 652 numunenin analizi sonucunda 517`sinin kalite kriterlerine uymadığı ya da glikoz kullanılarak üretilen sahte bal olduğu tespit edildi. Bakanlık, olumsuz olarak tespit edilmiş olan bu ürünlere idari para cezası, ürünlerin toplatılması, savcılığa suç duyurusu, kamuoyunun bilgilendirilmesi gibi gerekli idari yaptırımlar uyguladı.

Medya yolu ile bal satışı da izleniyor

Bakanlık son yıllarda medya yoluyla reklamı yapılan ürünlerdeki artış nedeniyle özellikle internet, radyo, televizyon, gazete vb. medya organları aracılığı ile satışa sunulan ürünlerde olası sahteciliği önlemek için gerekli önlemleri alıyor. Söz konusu mecralarda reklamı yapılan ürünlerden sipariş yoluyla numune alarak analiz yaptıran bakanlık, bu güne kadar 11 televizyon kanalında reklamı yapılan 8 firmanın ürününü sipariş yoluyla alarak resmi sonuçlara göre gerekli idari yaptırımları uyguladı.

Bakanlık ayrıca kamuoyunun bilgilendirilmesi amacıyla laboratuvar sonucuyla taklit veya tağşiş yapıldığı kesinleşen ve kişilerin hayatını ve sağlığını tehlikeye düşürecek şekilde bozulmuş, değiştirilmiş gıdaları üreten veya satan firmaları resmî internet sitesi olan www.tarim.gov.tr adresinden kamuoyuna duyuruyor. 2012 yılından bugüne kadar taklit ve tağşiş yaptığı kesinleşen toplam 34 firmanın 80 farklı parti bal ürünü farklı dönemlerde kamuoyuna duyuruldu.

Riskli bal reklamına engel

Diğer yandan bakanlık tarafından yürütülen denetim ve kontroller sonucunda; çeşitli medya organları vasıtasıyla satışı yapılan ürünlerin güvenilirliği ve bu ürünlerde tağşiş yapılarak tüketicilerin aldatıldığına ve sağlık için risk oluşturduğuna dair önemli şüpheli durumlar ile delil tespit edilen ürünlerin piyasaya arzı engelleniyor. Bunun için birlikte çalışılan kurumlardan Gümrük ve Ticaret Bakanlığı, Radyo Televizyon Üst Kurulu (RTÜK), Reklam Üst Kurulu`na ve Telekomünikasyon İletişim Başkanlığı (TİB) şüphe oluşturan durum ortadan kalkana kadar söz konusu firmanın reklamlarını Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı`nın başvurusu ile durduruyor.  (İLKHA)

Bu haberler de ilginizi çekebilir